Per què les pàgines són així

Per què les pàgines són així. Un debat fonamental per entendre el disseny tipogràfic fins avui

Editorial:
Gustavo gili
EAN:
9788425234033
Ano de edición:
Materia
DESE?O E MODA
ISBN:
978-84-252-3403-3
Páxinas:
128
Encadernación:
RUSTICA
lingua:
CATALAN
Ancho:
150
Alto:
230
Dispoñibilidade:
DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias..)
Colección:
GG DISEÑO

Desconto:

-5%

Antes:

16,90 €

Despois:

16,06 €
IVE incluído
Comprar

Introducció L'any 2002 el filòleg, folklorista i historiador de la tipografia Josep Maria Pujol (1947-2012), llavors professor del Màster de Tipografia Avançada de l'Escola de Disseny i Art Eina, em va obsequiar  amb un opuscle autoeditat que recollia sis textos, traduïts per ell mateix de l'anglès i de l'alemany, que ara formen part del llibre que teniu a les mans. El va intitular 1803-1948: Les dues tipografies en referència a les dues maneres d'entendre la composició i l'ús de la tipografia que han influït en com componem encara avui la pàgina impresa. El primer text era la traducció de William Morris, seguit de la d'Iwan Tschichold, la de Stanley Morison, la de Max Bill juntament amb la resposta de Tschichold (ara amb el nom de Jan) i, finalment, la  de Paul Renner. Pujol fou qui millor podria haver explicat la transcendència del debat  entre els dos corrents aparentment contraris que han influït en la manera d'entendre la pàgina tipogràfica fins avui. La seva experiència  pràctica i teòrica en aquest camp, així com el profund coneixement de  les biografies dels autors, especialment de Morison i Tschichold, que  són el pinyol de la qüestió, l'autoritzaven a explicar-nos aquesta disputa. De segur que ho hauria fet amb rigor i mesura, i amb l'erudició sense pedanteria i la sornegueria sense malícia que el caracteritzaven. Però només ens va deixar un recull que no es va publicar i al qual va posar un títol que parlava de tipografia. Publicar una obra a la segona dècada del segle XXI amb un títol com Les dues tipografies pot fàcilment confondre el lector. Quan parlem d'un tipògraf, depenent de l'època històrica, pot ser que sigui per referir-nos a un punxonista, a un impressor, a un componedor o, ja en el segle XX, a algú que no s'embrutava els dits com Morison, però que estudiava, assessorava o dirigia el disseny d'una nova lletra. Per aquesta mateixa època un tipògraf també passa a ser l'ofici que precedirà els actuals dissenyadors gràfics. Max Bill diu aquí mateix que la tipografia és el disseny de blocs de text. Però la realitat és que, avui en dia, quan sentim aquesta paraula, pensem inevitablement en algú que dissenya tipografies en una pantalla d'ordinador. Per aquesta raó preferim parlar de disseny de pàgina enlloc de tipografia.  La pàgina és el tema de tots els textos, fins i tot el d'Eric Gill, que aporta el seu punt de vista sobre el llibre. La tipografia, naturalment, està també present en tots els articles, però el motiu que justifica aquesta obra és la manera com la fem servir i no tant la  forma particular de la lletra. Hem fet aquest llibre per posar a l'abast del lector no només el debat  entre les dues maneres de compondre la pàgina, sinó també quatre altres textos que esperem que ajudin a entendre com és la pàgina avui.  No només la del llibre, també la del diari, la de la revista, la d'un  web o la del cartell. Dels nous textos que s'han incorporat al conjunt que va recollir Josep Maria Pujol (Un llibre està fet per ser llegit, d'Eric Gill; La copa de cristall, de Beatrice Warde; Sobre la tipografia, de Herbert Bayer; i La retícula i la filosofia del disseny, de Josef Müller-Brockmann), el de Beatrice Warde és ja de lectura obligatòria a les escoles de disseny. L'anteriorment citat d'Eric Gill i el de Paul Renner, autors més coneguts avui pels seus dissenys de lletra, aporten aquí les seves opinions sobre com ha de ser l'espai de la pàgina. I per acabar hem volgut afegir un text no gaire conegut de Josef Müller-Brockmann, un apòstol del disseny reticular que ha influït en la manera de treballar en disseny gràfic. Esperem que la lectura d'aquesta tria serveixi no només per entendre millor com hem arribat fins aquí, sinó també per raonar com hauria de ser la pàgina del futur més enllà de les modes de cada moment.

Outros libros do autor en Libreria Nenos Nais

  • pensar com imagens -5%
    Titulo del libro
    pensar com imagens
    Jardi, Enric
    Gustavo gili
    No disponible

    13,00 €12,35 €

  • Què vol dir, això? -5%
    Titulo del libro
    Què vol dir, això?
    Jardí Soler, Enric
    Combel
    Et convidem a fer un viatge pels signes que trobem sovint al nostre entorn. Il·lustrat pel dissenyador gràfic...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    2,90 €2,76 €

  • Veintidós consejos sobre tipografía -5%
    Titulo del libro
    Veintidós consejos sobre tipografía
    Nº 000
    Jardí, Enric
    Actar
    Este es un libro de recetas. En una época de puritanismo tipográfico y  de culto a las formas, esta lista de ...
    No disponible

    14,00 €13,30 €

  • ¿QUÈ SIGNIFICA? -5%
    Titulo del libro
    ¿QUÈ SIGNIFICA?
    Jardí Soler, Enric
    Combel
    Te invitamos a hacer un viaje por los signos que encontramos a menudo en nuestro entorno. Ilustrado por el dise...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    2,90 €2,76 €

  • LOOK! -5%
    Titulo del libro
    LOOK!
    Jardi, Enric
    Combel
    El Dr. Buenavista te muestra una serie de ilusiones ópticas para que pongas a prueba la vista y el cerebro: im...
    No disponible

    4,90 €4,66 €

Materia en Libreria Nenos Nais

  • BORDADOS -5%
    Titulo del libro
    BORDADOS
    Nicholson, Nancy
    Promopress
    El bordado ofrece 30 bellísimos proyectos actuales de bordado inspirados en el arte folclórico que constituye...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias..)

    16,90 €16,06 €

  • BLUE JEANS 1873 - 2017 -5%
    Titulo del libro
    BLUE JEANS 1873 - 2017
    Nº amp; CO
    ROVIRA, JOSEP MARIA
    Sd edicions
    No disponible

    22,00 €20,90 €

  • Cómo diseñar un tipo -5%
    Titulo del libro
    Cómo diseñar un tipo
    AA.VV
    Gustavo gili
    La tipografía, entendida como la actividad destinada al diseño y la composición de la letra impresa, está u...
    No disponible

    13,90 €13,21 €

  • The Confident Stylist
     IBD
    -5%
    Titulo del libro
    The Confident Stylist
    Sharon Blain
    Ibd podiprint
    THE CONFIDENT STYLIST is EVERYTHING you?ll ever need for hair styling success all in the one spot, and it?s the...
    DISPONIBLE (Entrega en 8-10 días)

    24,71 €23,47 €

  • FASHION IN LA -5%
    Titulo del libro
    FASHION IN LA
    Fares, Tania
    Phaidon
    La moda de LA se ha ganado un hueco entre las ciudades más importantes  (París, Londres, NY y Milán) gracias...
    No disponible

    75,00 €71,25 €

Gustavo gili en Libreria Nenos Nais

  • Psicología del color -5%
    Titulo del libro
    Psicología del color
    Heller, Eva
    Gustavo gili
    Este libro aborda la relación de los colores con nuestros sentimientos y demuestra cómo ambos no se combinan ...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    35,00 €33,25 €

  • Miniscapes -5%
    Titulo del libro
    Miniscapes
    Gregan, Clea
    Gustavo gili
    ¿Te gustan las plantas pero no tienes tiempo ni espacio para la jardinería? Descubre con este libro cómo con...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    16,90 €16,06 €

  • Técnicas de ilustraÇao á mao livre -5%
    Titulo del libro
    Técnicas de ilustraÇao á mao livre
    Bajzek Barboza, Eduardo
    Gustavo gili
    No disponible

    19,24 €18,28 €

  • Desenhar a figura humana -5%
    Titulo del libro
    Desenhar a figura humana
    Boerboom, Peter / Proetel, Tim
    Gustavo gili
    No disponible

    19,47 €18,50 €

  • Pensar con imágenes -5%
    Titulo del libro
    Pensar con imágenes
    Jardí, Enric
    Gustavo gili
    Cuando "leemos" imágenes, nuestra mente pone en marcha un proceso completamente distinto al de la lectura de u...
    No disponible

    14,90 €14,16 €